“Reset jezelf eens met een sessie yoga nidra, nieuwe energie en frisse blikken verzekerd!”

Hi yogi’s! Een van mijn voornemens voor 2018 was het uitproberen van een aantal nieuwe yogasoorten. Zo gezegd, zo gedaan: in januari luidde ik het jaar meteen goed in met een lesje yoga nidra. Ook wel bekend als slaapyoga.

Inderdaad, sláápyoga. Een sessie yoga nidra zou gelijk staan aan vier uur diepe slaap. Daar had ik als moeilijke slaper toch wel zo mijn twijfels over moet ik eerlijk zeggen. Dus je kan je voorstellen dat ik met een ietwat sceptische blik de yogazaal inliep die zondagochtend.

Maar. Waar ik dacht dat je mij nooit in een extreem korte tijd (lees: een half uur) in een ontzettend diepe status van ontspanning kon brengen (lees: bijna in slaap vallen), besloten mijn hersenen me mee te nemen naar een andere wereld, waarbij een draaiend gevoel mij steeds verder weg voerde. Je weet wel, dat dromerige moment net voordat je in een diepe slaap terecht komt.

Een paar keer dacht ik zelfs dat ik in slaap ging vallen. En het gekke is dat ik me daar heel bewust van was, waardoor het uiteindelijk niet gebeurde. En juist dát is het idee achter yoga nidra.

Wat is yoga nidra dan eigenlijk?

Je zou dus kunnen zeggen dat yoga nidra loslaten is op een bewuste manier. Het hier en nu van yoga wordt samengebracht met nidra, wat slaap betekent in het sanskriet. Doordat het lijkt alsof je slaapt maar je bewustzijn nog vol aanwezig is, verwerk je spanningen die je onbewust vasthoudt. En dit zorgt er weer voor dat je je lichaam zowel fysiek, mentaal als emotioneel tot een diepe staat van ontspanning brengt.

Hoe je dan tot deze volledige rustfase komt? Met een aantal liggende yoga-oefeningen die je hoofd en lichaam rustig maken, warm je jezelf op en bereid je je voor. Denk aan happy baby of een aantal liggende twists.

Daarna volgen de visualisaties. Terwijl je in savasana ligt, nemen je gedachten je mee naar een plek die bij jou ultieme ontspanning oproept. Je komt zo erg tot rust dat je hoofd licht begint te draaien, alsof je bijna in slaap valt.

Deze yoga-oefeningen en visualisaties brengen je uiteindelijk naar de yoga nidra-staat van bewuste ontspanning. Dat kan in een korte sessie van tien minuten, maar ook in langere lessen van meer dan een half uur.

5x hoe yoga nidra rust brengt in je drukke leven

Omdat je al in een klein half uurtje het ontspannende effect van yoga nidra kan ervaren, is yoga nidra een fantastische manier om even een rustpauze in je drukke dag of week in te lassen. Want eerlijk is eerlijk, een moment van ontspanning vinden is niet altijd even makkelijk in ons veel te snelle leven. Hoe dat met yoga nidra dan wel lukt? Ik heb het voor je op een rijtje gezet.

#1 Je kalmeert je zenuwstelsel

Eigenlijk staan we altijd aan. Smartphones, e-mails, social media, apps (en vul maar aan) zorgen ervoor dat we continue overprikkeld worden. Je zenuwstelsel pikt deze informatie op en stuurt het door naar je lichaam. En doordat je zenuwstelsel overuren draait, ervaart je lichaam spanningen.

Maar dat niet alleen. Omdat je hoofd continue bezig is die inkomende informatie te verwerken, ervaar je stress. Soms zelfs zo erg dat je een gejaagd gevoel krijgt en constant onrustig bent.

Omdat yoga nidra je in een diepe staat van ontspanning brengt, is deze yogavorm de perfectie manier om je zenuwstelsel weer rustig te maken. En zo stress te verminderen, je koppie te kalmeren en spanningen los te laten.

#2 Reset jezelf tijdens een onrustige dag

Je kent ze wel, van die dagen dat je ochtend al zo volgepropt zit met meetings en deadlines dat je tegen de middag geen cent meer waard bent. Het liefst zou eventjes een paar nieuwe hersenen bestellen en de dag weer opnieuw beginnen.

Dat kan! Naja, zo ongeveer dan. Want door een sessie yoga nidra in je lunchpauze te doen, reset je jezelf als het ware. Doordat je in zo’n half uurtje volledig relaxt, trekken spanningen je lichaam uit en creëer je weer ruimte in je hoofd. Zo maak je met nieuwe energie en een frisse blik de rest van je dag af. Wat een verademing.

#3 Je valt beter in slaap

Niets is vervelender dan een stressvolle dag mee je bed in nemen. Malen, draaien, overdenken en piekeren. Je slaap wordt er niet beter op.

Yoga nidra helpt je gedachtenflow even naar de achtergrond verplaatsen, waardoor je brein kalmeert. Doordat je lichaam, geest en emoties rustig worden gemaakt, val je sneller en lekkerder in slaap. En verbetert je slaapkwaliteit.

Let er wel op dat je yoga nidra doet voordat je gaat slapen. Als je tijdens yoga nidra in slaap valt, ben je niet meer op een bewuste manier bezig met ontspannen. En loop je de voordelen juist mist.

Als je moeilijk in slaap komt, kan je ook een aantal yoga-oefeningen doen die je helpen ontspannen en rustig worden. Lees mijn artikel over yoga en slapeloosheid maar eens.

#4 Teveel stress? Take a nidra-break

Iedereen ervaart weleens stress. Dat is heel normaal. Soms heb je zelf een beetje gezonde stress nodig om jezelf te pushen en je doelen te bereiken. Effectieve stress noem ik dat, kan erg positief werken.

Minder leuk wordt het als stress ervoor zorgt dat je juist niet functioneert. Dit is vaak het gevolg van een opeenhoping van inspanningen. Wanneer de stress te lang aanhoudt en je voortdurend onrust voelt. Wanneer je even extra goed op jezelf moet letten.

In zo’n periode van continue stress werkt yoga nidra fantastisch. Niet alleen omdat je een diepe staat van ontspanning bereikt, maar ook omdat je rust vindt op verschillende vlakken. Je kalmeert zowel lichamelijk, geestelijk als emotioneel, waardoor je jezelf weer in balans brengt. En uiteindelijk weer gefocust en met nieuwe energie aan de slag kunt.

#5 Leuk extraatje: je boost je creativiteit

Yoga nidra draait om loslaten. En dan niet alleen je spanningen, maar ook jezelf. Je werkt langzaam toe naar dat ultieme rustmoment, waarbij je al je spieren loslaat. Je laat los waar je bent. Wie je bent. En waar je straks moet zijn of wie je wil zijn. Je bent heel even nergens mee bezig. En nergens onderdeel van.

Je gedachten dwalen af naar die plek die jou zoveel rust geeft, of die nou bestaat of niet. Alleen daar ben je mee bezig. En vaak lukt dat uitstekend, juist omdat je tijdens yoga nidra-oefeningen veel beter in staat bent om los te laten.

Je bent zelfs zo bezig met het loslaten van denkpatronen en het visualiseren van het ongewone dat je creativiteit en verbeelding schijnen te worden aangewakkerd.  En daar kan ik me op zich wel iets bij voorstellen. Ik bedoel, hoe fijn is het om even uit je maatschappelijke hokje te stappen en de wereld vanuit een nieuw perspectief te zien?

Yoga nidra, waag jij je eraan?

Na mijn eerste lesje yoga nidra van Eliane Bernhard in het Andaz Hotel Amsterdam was ik oprecht positief verrast. Het draaiende gevoel dat ik kreeg toen Eliane me meenam naar de rustplek overdonderde me. Ik was echt even weg uit de yogaruimte en daar was ik me erg van bewust. Achteraf ratelde ik hier maar over tegen mijn medeyogi’s. Deels uit verbazing, deels uit enthousiasme. Bovendien voelde ik me kiplekker, alsof iemand me een hele grote paplepel met energie had gevoerd.

Nu vraag ik me of jij yoga nidra een kans geeft na het lezen van mijn artikel. En als je dat allang hebt gedaan, hoe je de les dan hebt ervaren. Laat je me het weten in een reactie?