“Bungel vol vertrouwen op de voeten van je yogavriend en voel je een ware acrobaat!”

Hi yogi’s! Ik heb een nieuwe yogaverslaving erbij. Een klein maandje geleden schreef ik me vol enthousiasme in voor een workshop acroyoga van een van mijn favoriete yogadocenten Dieke. Een week later stond ik daar dan, tussen de fanatieke yogi’s op een herfstige zaterdagmiddag. Geen idee wat me te wachten stond, maar de flyer las wel leuk: een combinatie van yoga (mindfullness), acrobatiek (kracht) en Thaise massage (heling).

Nou leuk is een understatement kan ik je vertellen. Ik ben er helemaal ondersteboven van. Ik overdrijf niet. Ik ben zelfs gaan googlen naar een teacher training in acroyoga (oke dat was misschien wel lichtelijk overdreven). Maar de conclusie is dus dat ik fan ben. Waarom? Hallo, wie wil er nou niet leren vliegen?

Waarom acroyoga zo tof is

Leren vliegen? Jup, acroyoga doe je namelijk samen. De vlieger (ja zo heet dat echt) balanceert op de benen, voeten, armen of wat dan ook van de drager. Samen met je partner werk je hierbij met acrobatische principes. Het is een meer dynamische vorm van yoga, waarbinnen veel ruimte is om te spelen. Denk bijvoorbeeld aan op je schouders balanceren op de voeten van je yogavriend met je benen in de lucht.

Zo ver ben ik natuurlijk nog lang niet, maar hoe tof zou dat zijn. In mijn beginnersworkshop leerde ik slechts met mijn heupen te hangen op de voeten van mijn medecursist, wat ook al best een prestatie is. En natuurlijk moest ik hem ook dragen, wat ik een nog grotere prestatie vond aangezien ik dus een man op mijn voeten heen en weer heb geschommeld. Als je de goede techniek te pakken hebt, is er meer mogelijk dan je denkt.

En dat is een van die dingen die acroyoga zo leuk maakt, dat speelse. Benieuwd naar de rest? Lees hieronder mijn zeven redenen waarom acroyoga zo tof is. En probeer het een keertje zelf uit, maar dan wel veilig in een lesje natuurlijk!

#1 Je leert vliegen

Vliegen dus, met stip op nummer een. Wie wil dat nou niet, eventjes het gevoel ervaren dat je vliegt? Want in de front bird heb je dat gevoel echt een beetje, bijvoorbeeld. En deze acroyogapose leer je meteen aan het begin. Het is de beroemde houding waarbij je als een vogel met je heupen op de voeten van je yogavriend balanceert, zoals je vroeger vast wel eens geprobeerd hebt met je broer of zusje (ik in ieder geval eindeloos). Alleen blijf je met de juiste techniek wel in balans.

Ben je niet zo’n vlieger? Dan lig je als drager lekker steady op de grond. En als je verder leest ontdek je dat ook dat fijne voordelen heeft.

#2 Je vriendschap krijgt een boost

Het heeft nogal wat vertrouwen in je partner nodig, dat balanceren op enkel een voet of arm. Als vlieger moet je jezelf durven laten gaan en erin geloven dat de drager je goed vast heeft. Als drager moet je ervoor zorgen dat de vlieger zeker van je is en dat je zeker bent van jezelf om onverwachte, angstige bewegingen te voorkomen.

Vertrouwen speelt dus een grote rol bij acroyoga, maar ook goed samenwerken is essentieel om je balans te vinden. Hoe leuk is het om deze yogavorm uit te proberen met iemand die dichtbij je staat, zoals je partner, beste vriend of grote zus? Zo breng je lekker wat extra positiviteit in je vriendschap en zet je eventuele obstakels als competitie of stress even aan de kant.

Zelf heb ik dit weekend mijn zusje een aantal houdingen geleerd. In het begin durfde ze me niet goed te laten bungelen op haar benen, maar na een uurtje was ze een betere drager dan ikzelf (vliegen is nou eenmaal meer mijn ding). En hadden we zoveel lol.

#3 Je wordt er sterk van

Constant tillen vergt voor de drager veel kracht, maar ook de vlieger is hard aan het werk met dat balanceren. Doordat je constant samen je evenwicht aan het zoeken bent, train je veel spieren in je lichaam, met name arm-, been- en rugspieren. En als kers op de taart is acroyoga erg goed voor je core. Zeg maar doei tegen de sportschool die dag.

#4 Je focus schiet omhoog

Concentratie is hartstikke belangrijk in acroyoga, zonder val je simpelweg om. En je balans houden is nou eenmaal niet eenvoudig. Maar het leuke is dat deze twee complicaties elkaar versterken. Balanceren zorgt voor een goede focus en een goede concentratie verbetert je balans. Heb je daar mooi even twee vliegen in één klap te pakken.

#5 Je stress schiet omlaag

Die enorme concentratie die je samen hebt, is ook nog eens goed tegen stress. In het begin ervaar je misschien angst bij acroyoga, omdat je lichaam vecht tegen omvallen. Maar juist omdat je zo bezig bent met dat evenwicht vinden, ben je gefocust op het hier en nu en is er even (bijna) geen plek voor andere gedachten. En daar word je rustig van. Samen met de helende effecten van de Thaise massage die acroyoga toepast voor, tijdens en na bepaalde oefeningen, ga je spanningen tegen. Winnen!

#6 Je bent super sociaal bezig

Vooral in het begin gaan die lastige houdingen uit de acroyoga nog niet helemaal zoals je wil. Je schommelt beiden van links naar rechts, omdat de vlieger zijn evenwicht verliest of de drager zijn benen nog niet onder controle heeft. Of komt het misschien door jullie beiden?

Juist, het is geven en nemen in acroyoga. Door goed te communiceren en duidelijk aan te geven wat er goed gaat en wat beter kan, help je de pose samen stabiliseren. Zo krijg je als eenheid die toffe trucjes onder de knie. Best lekker toch om een keer zo sociaal bezig te zijn?

#7 En JE HEBT FUN!

Het allerleukste aan acroyoga is dat je gewoon onwijs veel lol hebt samen. Het ene moment stijg je opeens met zoveel gemak de lucht in dat je uit enthousiasme omvalt en het andere moment hang je met je neus net iets te ver naar boven tussen de benen van je yogavriend. Maar als je die balans dan echt tien seconden te pakken hebt, kan je zo hard high-fiven.

Acroyoga is samen ontdekken en dat maakt het zo leuk. Je speelt met bepaalde poses, totdat je een toffe houding hebt gevonden of bereikt. En in the end is samen gewoon zoveel leuker!

Tips om acroyoga zelf te proberen

Overtuigd van de ‘tofheid’ van acroyoga? Probeer het dan gerust een keer uit, maar wel veilig. Hier een paar tips voor beginners:

  • Ga naar een lesje. Het is niet verstandig thuis maar wat aan te klooien. Acroyoga wordt steeds populairder, dus er is vast wel een school in de buurt die het geeft.
  • Werk met een spotter. Zeker in het begin is het verstandig om acroyoga met z’n drieën te beoefenen, waarbij de derde persoon – de spotter – assisteert bij de acrobatische houdingen.
  • Warm jezelf goed op. Begin met wat asanas of stretchoefeningen om je spieren klaar te maken voor het echte werk. Zo voorkom je onnodige blessures.
  • Loop niet te hard van stapel. Begin met een aantal eenvoudige oefeningen om je partner te leren kennen en vertrouwen. Bijvoorbeeld door jezelf in zijn of haar armen te laten vallen. Als dit goed gaat, begin je met vliegen.

Een fijne oefening om mee te beginnen is lifted baddha konasana (bound angle pose). Hierbij balanceert de vlieger met zijn schouders en heupen op de armen en voeten van de drager, terwijl hij zijn armen achter zijn rug plaatst en zijn voetzolen naar elkaar brengt met zijn knieën gebogen (zie de foto boven puntje 7).

Een oefening die ik fijn vind voor wederzijds vertrouwen is de folded leaf. De vlieger hangt hier voorovergebogen met zijn heupen op de voeten van de drager, terwijl de drager zijn rug masseert (zie de foto hieronder). Succes!

Wil je meer toffe yoga-oefeningen proberen? Check mijn artikel over de yoga hoofdstand!