“Val met trots om en oefen zonder schaamte tegen de muur. Zo is toch iedereen begonnen met de hoofdstand?”

Hi yogi’s! Ik heb weer inspiratie gevonden in een van mijn yogalesjes. Afgelopen week deden we een spoedcursus in de yoga hoofdstand. We mochten in koppels kiezen: tegen de muur of in het midden. Het viel me op dat ondanks je ook in het midden met een partner werkte, de muur bijna unaniem werd verkozen. Een soort dubbele zekerheid.

Dat zette me aan het denken. Zo op de kop de wereld bekijken is al een beetje vreemd, maar doordat je opeens op je hoofd staat word je natuurlijk al helemaal uit je comfortzone getrokken. En dan heb je ook nog eens een grote kans dat je omdondert.

Hoe overwin je angst voor de hoofdstand?

Precies dat laatste is het grootste probleem: angst voor de hoofdstand. Omdat ik me heel goed voor kan stellen dat het behoorlijk eng is om opeens je benen boven je hoofd te hebben bungelen in plaats van steady eronder (en omdat ik weet hoe chill het is om op de kop te staan), heb ik een paar tips voor je eerste keer. Een overlevingsgids voor de hoofdstand zeg maar!

#1 Een goede basis is het halve werk

Om te laten zien dat je ook deze yoga-oefening heus wel kan, wil je eigenlijk het liefst meteen je benen boven je hoofd gooien. Nergens voor nodig. Sterker nog, haasten om in de hoofdstand te komen heeft vaak alleen maar negatieve gevolgen. Zo gebruik je je spieren niet goed, waardoor je in je gewrichten hangt en instort. En dat kan serieuze blessures opleveren die je plezier in yoga belemmeren.

Zet je ego dus even opzij en focus je eerst op het opbouwen van kracht in je schouders en stabiliteit in je centrum. Denk bijvoorbeeld aan yoga-oefeningen als de Tree Pose, zijwaartse plank en Downward Dog om dit te bereiken.

#2 Leer vallen

Een van de grootste angsten bij het oefenen van de hoofdstand is vaak omvallen en jezelf pijn doen. Logisch. Maar wist je dat dit obstakel best makkelijk is op te lossen? Je kan jezelf namelijk leren vallen.

Er zijn twee trucjes om veilig uit je hoofdstand te hoppen. De eerste is het welbekende bruggetje of de overslag, maar deze optie is niet voor iedereen weggelegd. Je rug moet flexibel genoeg zijn, dus test dit eerst door jezelf vanuit de vloer in een bruggetje te duwen. Buigt je rug niet genoeg? Dan land je niet eerst met je voeten op de grond als je overslaat, maar… Tja dan heb je dus wel pijn.

Gelukkig is er voor de inflexibele ruggen onder ons nog een ander trucje: je hoofd intrekken en een koprol maken. Zolang je op een matje oefent en je ontspant tijdens de val, kan er niets gebeuren. Dus relaxen en rollen maar!

#3 Omarm die muur

Je balans vinden is best wel een dingetje op het begin, vooral als je nooit eerder de wereld op de kop hebt bekeken. Een beetje valsspelen mag daarom best wel op het begin. En daar is de muur het perfecte middel voor. Zorg ervoor dat je niet te dicht bij de muur staat en balanceer een eind weg.

#4 Partner up!

Tja, je kan natuurlijk niet eeuwen tegen die muur blijven oefenen. Om je eerste keer in het midden ietsje makkelijker te maken, oefen je met een yogavriend. Je partner in crime helpt je namelijk om je balans te vinden en geeft je aanwijzingen om je houding te verbeteren. Samen sta je sterker!

#5 Een beetje zelfvertrouwen

Hoe gezellig samen oefenen ook mag zijn, je moet toch een keer op jezelf vertrouwen. Je kan moeilijk altijd een muur of iemand bij je hebben als je de hoofdstand wil doen. Maar als je weet hoe je moet vallen, het samen met de muur of een partner kan en je houding goed is, dan kan je het toch best wel alleen proberen?

Ben je toch nog een beetje onzeker zo alleen zonder steun, deel je yoga-oefening dan op in stukjes. Hier lees je precies welke vier stappen je voorbereiden op de hoofdstand.

#6 Falen mag

Natuurlijk verlies je ook de eerste keer dat je de hoofdstand in je eentje doet je balans of kom je met je benen de lucht niet in. Boeiend! Denk je dat al die superyogi’s meteen zonder moeite op de kop konden balanceren?

Juist, falen mag. En van je fouten leer je. Wees dus geduldig en val met trots om. Wedden dat het een week later al veel beter gaat?

Nu jij, of toch niet?

Heb ik jou nu geïnspireerd om de hoofdstand toch nog maar een keer te proberen? Laat me dan even weten hoe dat ging en of je iets had aan dit lijstje!

Ben je toch nog niet helemaal overtuigd van waarom je überhaupt op je hoofd zou gaan staan? Lees dan mijn artikel over waarom de hoofdstand je blij maakt.