“Bekijk de wereld eens op de kop en voel je letterlijk een blij ei in deze inspirerende yogapose: de hoofdstand!”

Hi yogi’s! Ik heb nieuwe inspiratie gevonden in mijn hatha-lesje van afgelopen week en nu sta ik te stuiteren. Maar zo begon die week absoluut niet. Op een vrij sombere dag (grijs, nat en van die dingen die gewoon even fout gaan) liep ik de Delight Yoga-studio in op de Clercqstraat. Mokkend kan ik wel zeggen. Fluitend kwam ik de deur weer uit. Wat is daar gebeurd? Naja, yoga ontspant natuurlijk sowieso. Maar ik vond mijn remedie door eventjes lekker op mijn bol te staan in de yoga hoofdstand!

Tijdens het lesje vertelde mijn yogadocente al dat ondersteboven hangen je positief kan stimuleren en dat zij er zelf altijd gelukkig van wordt. Terwijl ze dat zei dacht ik er niet echt over na, misschien zat ik nog te veel met mijn hoofd bij die rotdag. Pas toen ik thuis zingend achter de kookplaat stond, begon er een belletje te rinkelen (want ik houd helemaal niet van koken en het was een stomme dag).

Waarom de yoga hoofdstand zo goed voor je is

Met een hoofd dat uit elkaar knalde van de inspiratie ben ik eens gaan opzoeken wat die yoga hoofdstand nou eigenlijk doet. En de rest van de week heb ik geoefend, gewoon om even te kijken of het toeval was of niet (en met het grote voordeel dat ik nu dus als ware yogi op mijn kop kan staan). Conclusie? Ik word er blij van!

Nu hoor ik je denken: al dat bloed dat naar mijn hoofd stroomt dat is toch helemaal niet chill? Maar juist doordat alles even flink op de kop wordt gezet werkt het zo goed. En denk nou niet meteen dat je het niet kan, als kind heb je toch ook vaak genoeg dolblij ondersteboven gehangen?

Hieronder heb ik voor je opgesomd waarom de yoga hoofdstand zo goed voor je is. Ik word er dus een blij ei van, maar misschien heeft het voor jou wel een andere werking. Probeer het eens uit zou ik zeggen, en laat het me weten!

#1 Je stimuleert je spijsvertering

De yoga hoofdstand voelt misschien een beetje vreemd aan in het begin. Dit komt doordat organen letterlijk even van hun plek komen. Maar dit is juist goed voor je spijsvertering. Daarnaast wordt je schildklier gestimuleerd, wat ook een positief effect heeft op je stofwisseling. Heb je al die koffie mooi niet meer nodig.

#2 De yoga hoofdstand gaat stress tegen

In het begin ervaar je misschien angst in de hoofdstand. Dit komt doordat je lichaam vecht tegen omvallen. Maar juist omdat je zo bezig bent met blijven staan, ben je gefocust op het hier en nu en is er even (bijna) geen plek voor andere gedachten. En daar word je rustig van. De yoga hoofdstand kalmeert je hersenen, verhoogt je beheersing over emoties en gedachten en verbetert je concentratie. Hallo zelfvertrouwen!

#3 Je doorbloeding krijgt een boost

Doordat je in de hoofdstand op de kop staat, draait ook je bloedsomloop om. Hierdoor voert het hart zuurstofrijk, vers bloed direct naar de hersenen. Dit geeft je doorbloeding een gezonde, voedingsrijke boost.

#4 De yoga hoofdstand versterkt je spieren

Naast concentratie en balans, vergt de yoga hoofdstand ook wat kracht. Arm-, schouder- en rugspieren worden aan het werk gezet. Je versterkt vooral je onderarmen en buikspieren, omdat je onderarmen je lichaam voor grootste deel dragen en je buik ervoor zorgt dat je niet omvalt. Let’s get summerproof!

#5 En vooral fijn: je wordt er blij van

Last but not least: de yoga hoofdstand brengt je hormonen in balans. Als je op je hoofd staat, oefen je druk uit op je hypofyse die zich midden in je hoofd bevindt. Hierdoor activeer je deze klier die de hormoonhuishouding regelt. Daarnaast wordt je bijnier gereinigd, wat ervoor zorgt dat je minder stresshormonen aanmaakt en meer gelukshormonen. Let’s be happy!

Hoe doe je de yoga hoofdstand aka sirsasana?

De yoga hoofdstand is zo’n yogapose die er afschrikwekkend moeilijk uitziet, maar gewoon wat moed nodig heeft. Enorme lenigheid of spierballen heb je er namelijk niet voor nodig. Concentratie en balans is wel belangrijk.

(1) Ga op je knieën zitten op een dubbelgevouwen deken of yogamat en zet je ellebogen neer op schouderbreedte. Verstrengel je vingers en vouw je handen tot een kommetje. (2) Plaats de kruin van je hoofd op de yogamat, zodat je achterhoofd in je handpalmen valt. Strek je benen en duw je heupen omhoog. Loop richting je hoofd, totdat je heupen boven je hoofd staan. (3) Til je voeten een voor een langzaam van de grond. Breng je knieën naar je borst en duw je ellebogen goed in de grond. (4) Als je je evenwicht gevonden hebt, strek je je benen om de beurt de lucht in.

Als je deze yogapose voor het eerst alleen doet, oefen dan tegen een muur voor de veiligheid. Op het begin vechten je buikspieren vooral tegen omvallen, maar oefening baart kunst. Voor je het weet heb je geen muur meer nodig en kan je twee minuten op je hoofd staan, misschien zelfs tien. Om uit de yoga hoofdstand te komen, houd je een been in de lucht terwijl je je andere been richting de grond brengt. Rust daarna even uit in childpose. Succes!

Wil je weten waar je nog meer blij van wordt? Check mijn artikelen over yoga op het strand en Happy Yoga Food!