“Voorkom dat je doodop of totaal in de knoop aankomt op vakantie: rek je gek tijdens je reis!”

Hi yogi’s en reisgekken! Het is, jawel, zomer! Eindelijk. En hoewel de vitamine D schaars is in ons regenachtige landje, trekken we in de maand augustus massaal het land uit. Natuurlijk, wie heeft er nou geen behoefte aan vakantie?

Toch gooit de reis ernaartoe of die kneitertoffe roadtrip die je voor ogen hebt, nog weleens roet in het eten. Want het woord ontspannen kennen je spieren niet na eindeloos lang opgekropt in dezelfde houding zitten. Op avontuur gaan is toch iets minder chill als je lichaam muurvast zit. En je hoofd die zich daar dan weer aan irriteert… tja.

Met deze yoga-oefeningen blijf je blij tijdens je roadtrip

Omdat ik gewoon lekker fris wil aankomen op vakantie, heb ik tijdens mijn vorige roadtrip eens wat yoga-oefeningen uitgeprobeerd. Vooral de houdingen die een goede rek gaven aan mijn spieren, zorgden er toch wel echt voor dat ik wat minder in de knoop zat toen ik aankwam. En het mooie is dat deze yoga-oefeningen ook nog eens super simpel zijn. Dus die stijve Hollandse man van je kan ook gewoon meedoen. Fijne roadtrip!

#1 Bereid je voor met cat-cow

Een goede warming-up is belangrijk. Door alvast wat energie te laten stromen voordat je weggaat, verklein je de kans dat alles vastzit als je aankomt. Een eenvoudige manier om dat te doen is met een aantal cat-cow’s.

Door je rug in tabletop-houding afwisselen hol en bol te maken, komen je wervelspieren los. Strek je je rug en romp en wordt je ruggengraat gemasseerd. En hallo: hoe makkelijk is het om deze yoga-oefening even snel in de keuken te doen voordat je weggaat.

#2 Strek je nek

Je nek is een van die lichaamsdelen waar je het snelst spanning vasthoudt. Net als je schouders. En al helemaal als je lang in dezelfde houding zit. Tja, daar ontkom je nou eenmaal niet aan in de auto. Maar je kan wel wat nekrollen doen om je spieren zo soepel mogelijk te houden tijdens die lange rit. Heel simpel door je hoofd naar voren te buigen en halve of misschien wel hele rondjes te maken. Zorg er wel voor dat je goed rechtop zit, met een recht rug dus.

Wat meer rek nodig? Plaats dan je rechtervingertoppen boven je rechteroor en trek je hoofd voorzichtig in de andere richting, terwijl je opnieuw goed opgestrekt zit. En herhaal aan de andere kant.

#3 Twist erop los

Je nek mag dan wel de meeste spanning vasthouden, je onderrug zeurt het snelste. Houd dit tere lichaamsdeel daarom blij met wat eenvoudige zittende twists.

Ook in de auto doe je deze yoga-oefening gemakkelijk. Draai terwijl je met beide benen op de grond en rechtop zit, je lichaam naar achteren en pak met twee handen de rugleuning van je autostoel vast. Houd dit zo’n dertig seconden vol, waarbij je op elke inademing een beetje meer lift en op elke uitademing een iets verder twist. Misschien niet heel fijn als je wagenziek bent, maar wel héérlijk voor je rug!

#4 Open die heupen

Je denkt er misschien niet meteen aan om je heupen te strekken als je lang op je kont zit, maar toch worden deze snel stijf. Geef ze daarom wat aandacht met de oog van de naaldhouding.

Eigenlijk is dit een liggende yoga-oefening, zoals je hierboven op de foto ziet. Maar ook voor deze yogahouding bestaat er een autovariant. En wel door één been gestrekt op het dashboardkastje te leggen, terwijl je rechtop zit. Je andere been leg je met je enkel net iets boven de knie van je gestrekte been. Houd je voet geflext om je knie te beschermen. Vervolgens buig je naar voren, terwijl je je rug zo recht mogelijk houdt. En voilà, je heupen openen zich.

#5 Rek je gek tijdens je koffiestop

Hoe fijn is het om even je benen te strekken tijdens een koffiestop? Een rondje lopen doet al wonderen. Maar je benen zijn niet de enige die om wat rek schreeuwen. Maak de rest van je lichaam daarom ook eens blij als je de auto uitstapt.

Een fijne yoga-oefening voor op de parkeerplaats die niet té veel aandacht trekt, is de staande hoek. In deze houding sta je met je benen wijd en probeer je met je hoofd de grond te raken, terwijl je je rug rechthoudt. Je hebt hem vast wel eens gedaan op de sportschool of in de yogales. Fijne stretch voor je benen en rug!

#6 Maar ook in de auto

Ook in de auto zijn er genoeg mogelijkheden om eens een lekkere rek te geven aan je spieren. Leg bijvoorbeeld je beide benen gestrekt op het dashboard om ze eventjes uit die gebogen houding te halen en je hamstrings te rekken. Of houd je stoelleuning met beide handen achter je vast, terwijl je met een rechte rug naar voren reikt om je schouders te stretchen. Fit in de auto zitten was nog nooit zo easy!

#7 Wees lief voor je rug

Je rug, nog zo’n deel van je lichaam dat snel stijf wordt. En waar je al gauw last van krijgt. Des te meer motivatie om je rug even te verwennen als je na een eindeloos durende rit uit die auto stapt.

Door je heupen zo’n twintig keer op en neer te tillen in de brughouding (je ligt op je rug met je knieën gebogen, je hielen op heupbreedte en zo dicht mogelijk bij je billen), ontspant je onderrug en krijgen je benen weer energie. Bovendien kalmeert deze yoga-oefening je hersenen, ook wel lekker na zo’n drukke reisdag. Juist wat meer energie nodig? Ga dan in wielhouding staan, het welbekende bruggetje.

Roadtrip Yoga, iets voor jou?

Nu ben ik natuurlijk heel benieuwd of jij je na het lezen van mijn artikel aan wat yoga-oefeningen waagt tijdens je volgende roadtrip. Laat je me dan weten wat je ervan vindt? Of het je helpt? En welke yoga-oefeningen je fijn vindt? Natuurlijk zijn aanvullende tips ook meer dan welkom!

Meer inspiratie nodig? Lees dan mijn artikel over hoe yoga je wereldrip kan verrijken. Of welke yoga-oefeningen je beter helpen slapen bij bijvoorbeeld een jetlag.