Trakteer jezelf op een sessie yoga op het strand: vitamine D (zon), inspiratie (zee) en kracht (zand)!

Hi yogi’s en reisgekken! Jaja, mijn eerste stap om een ware yogi te worden heb ik afgelopen weekend gemaakt. Ik kan nu met trots zeggen dat mijn eerste yogales een feit is. En niet standaard in een studiootje ergens in Amsterdam-west. Nee, op de perfecte plek om ultiem te kunnen ontspannen in savasana: yoga op het strand.

Natuurlijk ben ik nog geen volwaardig Yoga Teacher en begint mijn cursus pas komend jaar, maar een beetje ervaring opdoen kan nooit kwaad. Dus danste al een tijdje het idee in mijn hoofd om een gratis yogales te organiseren voor vrienden. Toevallig bivakkeerde ik een weekendje met een aantal meiden in Domburg. Eén en één is twee.

Waarom yoga op het strand zo fijn is

Zelf raakte ik vier jaar geleden al overtuigd van de combinatie yoga en strand. Ik woonde toen in Bondi Beach, Australië, waar je niet ontkomt aan beach yoga. Omdat ik van al dat surfen nogal stijf werd (oké en omdat ik echt een beetje meer moest bewegen naast al dat ‘studeren’), volgde ik zo nu en dan een klasje. En elke keer begon ik het meer te waarderen.

Mijn yogalessen op het strand hielpen me ontspannen en een balans te vinden in mijn drukke sociale leven van studeren, surfen, reizen en werken (klinkt relaxed, maar kan best stressvol zijn). Want inderdaad, Beach Yoga geeft je energie, maakt je sterk en is ook nog eens gezond. Om je te inspireren (en natuurlijk te overtuigen) heb ik hieronder op een rijtje gezet waarom dat nou precies zo is.

#1 De setting is perfect

Stel je voor: je zit in lotushouding (een soort kleermakerszit) met je handen op je benen en je ogen gesloten. Je hoort alleen het geluid van golven die breken, meeuwen die voorbij fladderen en de wind die suist. De zon verwarmt je lichaam en frisse lucht vult je neusgaten. Do I need to say more?

#2 De zee inspireert

Als ik alleen al naar de golvende bewegingen van de zee kijk, voel ik (en ik ben vast niet de enige) een vloed van rust over me heen trekken. Omdat dit me elke keer weer intrigeert, ben ik eens gaan uitzoeken hoe dat nou komt. Blijkt het wetenschappelijk bewezen te zijn dat tijd doorbrengen bij de zee je gelukkig maakt, creativiteit stimuleert en stress vermindert. Let’s be happy!

#3 Zand maakt sterk

Het is hard werken, yoga op het strand. Opeens viel ik om in Dancer Pose en vergde Warrior III meer concentratie. Helemaal niet gek met zo’n instabiele ondergrond. Maar natuurlijk baalde ik elke keer weer als ik neer ging en een of andere yogakluns leek.

Wel fijn om te weten is dat balanceren op zand meer evenwicht en kracht vereist, waardoor secundaire spieren in je voeten, knieën, heupen, wervelkolom en schouders worden ontwikkeld. Kan je toch nog blij zijn dat je af en toe met je neus in het zand belandt.

#4 De buitenlucht geeft energie

Dat vitamine D gezond is en je energie geeft weten we denk ik allemaal wel. Maar wist je ook dat de natuur je lichaam helpt ontspannen en je geest helder maakt? En als kers op de taart bevat zeelucht veel negatieve ionen die zorgen voor een snellere zuurstofopname en daardoor je energielevel een boost geven. Winnen!

#5 Yoga op het strand is toegankelijk op reis

Misschien een beetje uit de context, maar niet minder belangrijk. En als reizende yogi kan ik deze reden natuurlijk niet negeren. Want hoe makkelijk is het om yoga op het strand te doen als je op reis bent? Vaak kom je wel ergens een zee tegen, of anders een meer of een rivier of een kabbelend beekje (oké tenzij je een cityrip plant). En het enige wat je hoeft mee te nemen is jezelf. So easy!

Zelf een keertje proberen? Doen! En dan vooral de volgende yogahoudingen:

  • Seated Beach Mediation;
  • Full Tree Pose;
  • Warrior Two;
  • Reverse Warrior;
  • Warrior Twist;
  • Trikonasana;
  • Full Danser Pose;
  • Full Bridge Pose.

En ja, ik heb nog meer inspiratie voor je voor het doen van yoga op reis!