“Voor iedereen die yoga wil uitproberen, maar niet zo goed weet hoe: yoga voor beginners!”

Hi yogi’s! De laatste tijd krijg ik steeds meer vragen van beginners in de yoga over wat de yoga-wereld nou precies inhoudt. Wat is yoga? Wat zijn de voordelen van yoga? Welke verschillende yoga-soorten zijn er? Heb je ook yoga-oefeningen voor beginners? Om maar een paar vragen op te noemen. Zélfs mannen komen zo nu en dan voorzichtig naar me toe. (Ja mannen, yoga is ook voor jullie. Go for it!).

Elke keer gaf of stuurde ik uitgebreide antwoorden, totdat ik dacht: hé, dit kan efficiënter. Daarom schrijf ik nu een artikel over yoga voor beginners, waarin ik hopelijk ál jullie vragen over yoga voor beginners beantwoord. Dus ben jij nieuw in de yogawereld en weet je niet zo goed wat je moet verwachten? Twijfel je of yoga iets voor jou is? Of weet je niet welke yogastijl het beste bij je past? Ik help je hier graag mee.

Voor mij persoonlijk is yoga mijn therapie als ik weer eens te veel stress heb (ik kan nog weleens een stresskipje zijn). Ik vind het héérlijk om dan in de yogales even uit mijn drukke hoofd te stappen. Maar er zijn genoeg andere redenen om aan yoga te beginnen. Ontdek het zelf!

Wat is yoga eigenlijk?

Voordat je aan yoga begint, is het wel fijn om te weten wat yoga dan precies is. En waar het vandaan komt. Laten we beginnen met het woord yoga, afkomstig uit het Sanskriet (Oud-Indiaas). Als we het vertalen naar het Nederlands, dekt ‘verbinden’ het best de lading. Het verbinden van lichaam en geest.

Maar hoe verbind je je lijf dan met je koppie? De yogi’s in India hadden hier al lang geleden een antwoord op. Zij ontdekten dat je ademhaling de sleutel is voor het verbinden van wat je fysiek voelt met wat je mentaal denkt. En eigenlijk is dat heel logisch. Denk maar eens terug aan een moment waarop je erg gehaast of gepikeerd was. Werd je rustiger toen je langzamer ging ademen? Juist…

Yoga betekenis: wat doet het met je?

Yoga betekent dus verbinden. En het idee daarachter is dat je lichaam en geest verbindt door middel van je ademhaling. Maar eh, wacht even. Waarom zou je dat dan doen? Wat levert het je op?

Eigenlijk is yoga een levensstijl. In India heeft yoga altijd al als doel gehad om je leven beter en gelukkiger te maken op vier niveaus: fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel. Dit klinkt misschien een beetje vaag, maar dat is het eigenlijk niet. Yoga laat je namelijk aan jezelf denken. Iets wat we in de loop der jaren zijn vergeten in onze drukke, sociale prestatiecultuur.

Denk er maar eens over na: hoe vaak sta je eigenlijk nog stil bij jezelf? We willen carrière maken, een goede, sociale kring om ons heen hebben, ons settelen en iets betekenen voor de wereld. Maar wil je dat echt zelf? Of moet je dat van jezelf om te laten zien aan anderen dat ook jij lekker bezig bent?

En denk nu iets verder: als je lekker bezig bent, is dat dan genoeg? Of wil je stiekem meer? Meer doen, meer betekenen, meer succes hebben. Vaak knaagt er toch een gevoel van leegte aan ons die we eindeloos proberen op te vullen met… Tja, met wat eigenlijk?

Meer connectie met jezelf door yoga en je ademhaling

Het directe gevolg van die westerse bubble waar we in leven is toch vaak stress. We vergeten naar onszelf te luisteren, aan onszelf te denken, worden overspoeld door prikkels en gaan keihard door. Wat we dus eigenlijk nodig hebben, is meer connectie met onszelf.

Doordat je met yoga met je ademhaling bezig bent, breng je je lichaam en geest weer in balans. Een voorbeeldje: als je stress hebt, versnelt je ademhaling. Als je constant zo blijft ademen, produceert je lichaam te veel adrenaline, waardoor je dat gejaagde gevoel blijft houden. Niet echt chill. En iets wat op te lossen is met yoga. Want yoga leert je om bewuster te ademen aan de hand van bepaalde ademhalingstechnieken.

Als je eenmaal je ademhaling onder controle hebt, kan je ook beter controle krijgen over die ronddwalende gedachten. Maar je ademhaling helpt je ook fysiek. Zo kom je dieper in bepaalde yoga-oefeningen of open je jezelf meer in bepaalde yogahoudingen door je adem bewust te sturen naar de plek waar het stijf voelt.

Wat zijn precies de voordelen van yoga?

Je ademhaling speelt dus een belangrijke rol binnen yoga. Maar wat zijn nou precies de voordelen van yoga?

Zoals ik al zei, heeft iedereen een andere, persoonlijk reden om met yoga te beginnen. En die redenen kunnen enorm uiteenlopen. Dat komt omdat yoga veel voordelen heeft op verschillende vlakken. Zo wil de sportieveling misschien voornamelijk fitter en sterker worden, maar iemand die veel stress heeft vooral zijn hoofd leegmaken en concentratie verhogen.

De voordelen van yoga op een rijtje

  • Je bouwt meer kracht op en je lichaam wordt flexibeler.
  • Je werkt aan je stabiliteit en verbetert je balans.
  • Je krijgt meer energie, omdat je zuurstofgehalte verhoogt en je energie beter stroomt.
  • Je ontspant en vermindert stress.
  • Je verhoogt je concentratie.
  • Je pakt rug- en nekklachten aan, omdat je overbelaste spieren ontspant.
  • Je kan er beter door slapen, omdat je bewust bezig bent met je ademhaling.
  • Je krijgt er een voldaan gevoel van, omdat je je even afsluit van de stressvolle wereld om je heen.

Welke yoga-soorten zijn er?

Als je nog nooit een yogales hebt gevolgd of niemand om je heen hebt die aan yoga doet, kan het best een drempel zijn om met yoga te beginnen. Dat is logisch, want yoga is vrij breed. En zo zijn er dus ook verschillende, uitlopende yoga-soorten.

Welke yogasoort bij jou past, hangt een beetje van waar je naar op zoek bent.

Hatha yoga

Wil je de basishoudingen leren en je ademhaling onder de knie krijgen? Probeer dan eens een hatha yogalesje, de meest klassieke vorm van yoga.

Yin yoga

Ben je op zoek naar ontspanning en wil je je hoofd leegmaken? Dan is yin yoga erg fijn. Tijdens yin yoga ligt de focus vooral op het ontspannen van je spieren.

Yoga nidra

Nog meer ontspanning vind je in yoga nidra, ook wel bekend als slaapyoga. Liggend doe je een aantal ontspannende yoga-oefeningen, waarna je tijdens een begeleidende meditatie in een diepe staat van ontspanning wordt gebracht.

Ashtanga yoga

Juist op zoek naar een iets actievere vorm van yoga en vind je routine en houvast prettig? Tijdens ashtanga yoga doe je een vaste reeks van krachtige oefeningen die synchroon lopen met je ademhaling, zodat je in een soort flow terechtkomt.

Vinyasa yoga

Liever geen vaste set aan oefeningen, maar wel wat meer power? Dan is vinyasa yoga misschien wel wat voor jou. Deze yogavorm lijkt op ashtanga, maar heeft geen vaste set aan yoga-oefeningen. Elke les is anders, met een flow aan snel op elkaar volgende yogahoudingen. Zelf kom ik uit de danswereld, waardoor ik dit een erg prettige yogavorm vind.

Bikram yoga

Bikram yoga is yoga in een ruimte van veertig graden. Kan jij hier goed tegen en wil je vooral leniger worden? Dan vind je dit waarschijnlijk een lekkere yogavorm.

Kundalini yoga

Wil je de spirituele kant van yoga ontdekken? Kundalini yoga leert je de energieën in je lichaam kennen. Je gaat op ontdekking in de wereld van meditatie, chakra’s, manta’s en ademhalingstechnieken.

Wat zijn goede yoga-oefeningen voor beginners?

Voordat je je meteen stort op allerlei (lastige) yogahoudingen, is het belangrijk om het fysieke aspect eerst even helemaal los te laten. Want een goede basis begint bij ontspanning en ademhaling.

Daarom is het allereerst belangrijk dat je ontspannen leert zitten in lotushouding (kleermakerszit). Vaak vinden beginners in de yoga het moeilijk om hun rug recht te houden, waardoor de rug gaat zeuren. Dit kan je makkelijk oplossen door op iets te gaan zitten, zoals een meditatiekussen. Doordat je wat hoger zit, kan je je knieën op de grond leggen en je bekken gemakkelijk kantelen. Hierdoor recht je rug automatisch en zit je comfortabel.

Nu je een goede zithouding hebt gevonden, is een goede ademhaling essentieel. Om bewuster te worden van je ademhaling, kan je voordat je begint proberen je ademhaling te tellen. Vier seconden inademen, je adem twee seconden vasthouden en vervolgens zes seconden uitademen. Probeer als je eenmaal bezig bent met je yoga-oefeningen, je ademhaling bewust op je bewegingen af te stellen. Adem bijvoorbeeld in als je omhoog komt uit een yogahouding. En adem uit als je er weer ingaat.

Yoga-oefeningen voor beginners: de zonnegroet

Zithouding, check. Ademhaling, check. Tijd voor de yoga-oefeningen voor beginners. Er zijn een aantal yogahoudingen die een belangrijke basis vormen voor veel andere yogaposes. En dus belangrijk zijn om goed onder de knie te krijgen. Een paar voorbeelden: berghouding, neerwaartse hond en de plankhouding. Omdat veel van de belangrijke basishoudingen onderdeel van de zonnegroet zijn, is dit een goede flow om mee te beginnen.

Voordat je begint aan de zonnegroet, is het goed om je lichaam op te warmen met wat cat-cow-stretches. In deze yoga-oefening ga je op handen en knieën zitten, waarbij je je handen recht onder je schouders zet en je knieën onder je heupen. Vervolgens adem je in en maak je je rug hol. Daarna adem je uit en maak je je rug bol. Dit herhaal je een aantal keer.

Als je een beetje bent opgewarmd, ga je in je downward-facing dog staan en begin je met de zonnegroet. Hoe je dat doet, lees je hier.

Yoga voor beginners, waag jij je eraan?

Ben jij een beginnende yogi die twijfelt? Ik ben erg benieuwd of jij na het lezen van mijn artikel een yogalesje gaat volgen. En natuurlijk ook welke yogavorm. Laat je me even weten wat je ervan vond?